Detail túry: Na Rysy

Túra na Rysy z Popradského plesa.

Popradské Pleso TEŽ - Rázcestie pri Popradskom plese (1:25 hod) - Rázcestie pri Žabom potoku (30 min) - Chata pod Rysmi (2 hod) - Rysy (45 min) - Chata pod Rysmi (35 min) - Rázcestie pri Žabom potoku (1:25 hod) - Rázcestie pri Popradskom plese (20 min) - Popradské pleso (5 min) - Symbolický cintorín Popradské pleso (30 min) - TEŽ Popradské pleso (50 min) - Štrbské Pleso (30 min)

Náročnosť

2/3

Kondícia

3/3

Trvanie

8:50 hod.

Základný popis

Jeden z náročnejších vysokohorských výstupov s vysokým prevýšením na spoločný poľsko-slovenský vrchol.

Podrobný popis

Od zastávky TEŽ Popradské pleso sa vyberieme po modrej značke na horský hotel Popradské pleso, avšak pred hotelom sa na Rázcestí nad Popradským plesom (1 499 m n. m.) vydáme po modrej turistickej značke. Trasa vedie chvíľu lesom, po čase les končí a začína pásmo kosodreviny. Pokračujeme Mengusovskou dolinou miernym stúpaním až k Rázcestiu pri Žabom potoku (1 620 m n. m.). Tam opustíme modrú značku, ktorá pokračuje ďalej do Hincovej doliny k Veľkému Hincovmu plesu a vydáme sa opäť po červenej značke do Zlomiskovej doliny. Spočiatku prechádzame okolo veľkého balvana, ktorý sa nazýva Hincova skala. Prejdeme po moste cez Žabí potok a začneme stúpať do Žabej kotliny k Žabím plesám. Tu je priestor na krátky oddych na skalách. Terén je tu už mierne exponovaný s horskými lúkami. Už tu sa nám naskytá výhľad na okolité vrchy, pričom tým najdominantnejším je Satan. Nad Žabími plesami sa dvíha Popradský hrebeň.

Od plies chodník pokračuje ďalej prudkým stúpaním do exponovaného pásma. Časť chodníka je zabezpečená reťazami, po chvíli nás však už víta Slobodné kráľovstvo Rysy, vstupná brána k Chate pod Rysmi (2 250 m n. m.). Pred záverečným výstupom na vrchol Rysov sa môžeme občerstviť na chate. Pohľad od chaty smeruje na sedlo Váha a Kôpky na pravej strane, pred nami už vidno Český štít či Vysokú. Od chaty pokračuje chodník stúpaním, prevažne po hrebeni do sedla. Rysy (2 503 m n. m.) sú hraničným slovensko-poľským vrcholom a majú akoby dva vrcholy. Z nich je krásny výhľad na Mengusovské štíty a poľské Tatry, v doline na poľskej strane vidno dve veľké poľské plesá Čierny stav a Morské oko. Zostup z vrcholu je po rovnakej trase k Rázcestiu pri Popradskom plese. Od cintorína sa možno dostať cez Rázcestie pri Symbolickom cintoríne (1 505 m n. m.) na modrú značku, ktorá vedie od zastávky TEŽ Popradské pleso. Po modrej sa dostaneme späť k rázcestiu nad Popradským plesom a ďalej k Štrbskému plesu po rovnakej trase (asi 1:20 hod) alebo môžeme pokračovať dolu po modrej značke smerom k zastávke TEŽ Popradské pleso.